JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Thursday, April 19, 2007

Suruhanjaya Sekuriti...

Hari ni ramai yang kol aku tanyakan pasal hal dalam paper berkait pengumuman dalam web site Suruhanjaya Sekuriti (SS) yang tidak mengiktiraf SC sebagai satu pelaburan. Aku pun tak baca paper tu tapi kata depa SC masuk dalam senarai blacklist SS termasuk juga beberapa pelaburan & perniagaan lain seperti Jai Network juga.

Aku tanya balik, blacklist ke warning list?

Ooooo… dalam paper tulis blacklist tapi dalam web SS tulis warning list, iaitu senarai pelaburan yang tidak diiktiraf oleh SS.

Okla kalau macam tu…. Sebenaqnya tuan-tuan pelabur dan bukan pelabur (bzbodi…) yang baca blog ni, sukacita aku maklumkan bahawa SC dah lama pun masuk dalam senarai tu… sejak September 2006 lagi lepas KOSMO! keluaq hari tu…

Jadi sebenaqnya itu memang kerja SS pun… tak percaya…? Nah baca kat SINI. Sampai sana KLIK kat INVESTORS ALERT, senarainya ada di sana...

Tahulah kita bahawa nak dapatkan pengiktirafan SS bukanlah senang, macam nak dapatkan lesen kontraktor kompeten Elektrik juga dari Suruhanjaya Tenaga. Berapa banyak Kontraktor Elektrik kat Malaysia ni, tapi bukan semua yang berdaftar atau mampu berdaftar dengan Suruhanjaya Tenaga. Banyak kriteria yang diambil. Aku tau la pasal aku ada sorang kawan jurutera elektrik profesional berdaftar dengan BEM, IEM, IEEE tapi gagal dapatkan Perakuan Kekompetenan daripada ST, pasal syarat-syarat yang ketat. Ntahlah analogi aku ni releven ke tak..? Agaknya la kot….?

Jadi bagi aku, isu SS ni hanya the matter of registration. Nak register mestilah banyak dokumentation nak kena buat. Pertama sekali nak kena daftar dengan BNM la agaknya, dan tak mungkin SC akan nak berdaftar dengan BNM…, nanti nak kena bayaq komisyen pulak….

Ringkasnya, kita tak perlulah bimbang, aku penah juga dengaq salah sorang ‘mentol’ SC dalam DK Group dah penah kena soal siasat selama 4 jam dengan beberapa orang pegawai di SS tahun lepas. Dan ‘mentol’ ni pun terlepas pun tak kena lokap pun…? Entah-entah ada jugak yang invest SC dengan dia lepas soal-siasat tu…

Walau apapun, aku tetap tak pueh hati pasai pa depa ni semua tak mau ke depan lagi jumpa media atau pihak berkuasa berkaitan isu-isu ni. Boleh panggil si Lee tu sekali apa…? Awat tak keluaq..? Penakut ka apa…? Jangan dok mohong la kata pelabur Malaysia ni kecik, tak significant kepada dana SC, kalau dalam senarai trafik tunjuk Malaysia access paling banyak SC dengan majoriti lebih 50% pelawat….

Apa tunggu lagi…..?!

No comments: