JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Saturday, May 5, 2007

Good Timing...?

Sapa-sapa yang pernah dengaq penerangan aku pasai SC dulu mungkin ingat perkataan "good timing' yang aku selalu pakai untuk menunjukkan tentang kecenderungan masyarakat la ni mencari pelaburan alternatif berbanding apa yang penah depa jumpa seumoq hidup sampai la ni...

Tu la pasai bila keluaq pelaburan offshore SC dan kemudiannya keluaq macam-macam program lagi (lebih 20 yang popular), berduyun-duyun orang masuk pasai nak jadi orang awai.. ada jugak yang jadi hardcore investment2 tadi tanpa depa sendiri pikiaq apa yang akan berlaku pada masa 'susah', pada masa gawat. LEADER2 dan yang mengaku LEADER pun menunjukkan kepakaran masing2 masing dalam bidang penerangan tapi hakikatnya depa pun bukan berjaya pasai kehebatan depa sangat puuunn, semua kerana KUASA RANGKAIAN, dan sudah semestinya TUAH masuk pada rangkaian yang bertimbangrasa dan aktif. Nasib baik kerana kena buat sebelah kaki saja, bukan macam aku yang kena buat dua-dua belah. Ni yang dikatakan 'good timing' tadi... tu yang aku bengang kalau ada leader yang sikap macam hampeh, tak sedaq diri...!

Tu masa senang..... senyum gelak sampai gigi la... Bila time susah..? Semua sengap sunyi....! Macam kena pikiaq sendiri... Semua penerangan yang depa bagi pun sebenaqnya kalau diikutkan, tak lebih daripada PANDANGAN PERIBADI, AGAKAN, CONGAKAN, dan ada la sikit pengaruh orang-orang tertentu, tapi hakikatnya, ada setengahnya terpaksa berjuang jugak, cari jugak orang untuk laboq walaupun depa sendiripun gayat nak laboq lagi...! Semua jawapan tentang isu yang melanda SC ni khususnya ACF bagi aku tak lebih daripada satu SPEKULASI, yang konon disampaikan oleh orang peringkat tinggi, tapi SC tak dak pun explain macam tuuu...?

Ada jugak yang terpaksa cari jugak orang laboq pasai depa dah buat SC secara full time, tak ada pilihan lain, so, redah la jugak, fatwa, isu-isu semua ada jawapan, so, apa salahnya belasah jugak...? Bila jumpa point boleh counter semua pandangan negatif, itu yang depa jaja ke seluruh dunia....

Balik kepada isu 'good timing' tadi, benda ni salah sorang mentol yang penah cerita kat aku, lebih kurang setaun lepaih. La ni boleh ka diconsider SC dalam good timing lagiii...?

Semua produk ada naik-turun, ikut market demand, kalau hangpa perasan, sales SC dah mula kurang sejak JAN 07, dengan isu pelaburan daily lain, dan isu halal-haram, e-point mula berlonggok dengan banyaknya. Pastu bulan Mac pulak, ada member2 yang TT duit bouncing balik akaun, aku dapat email dari sorang pelaboq pasai kes group dia TT balik ke Barclay Bank, England pada Januari 2007. Duit tak sampai dan bouncing masuk akaun balik pada Mac, tu pun lepaih dia follow up dengan SC....

Itu petunjuk pertama good timing tadi dah mula lingkup. Bila SC buat ACF dengan paksa pulak.... jelas lagi keadaannya. Ada member mengeluh pasai daily investment lain yang dia masuk semua dah lingkup. "Cuma SC saja masih maintain", kata dia.... Aku kata balik dengan negatifnya, "SC pun kalau diikutkan pun sama jugak, tapi masih ada sikit HARAPAN, Oktober nanti penentu..."

"Tapi ACF ok, dah naik 2 kupang...." kata dia lagi... Aku senyum sajala.... "hang baca LEGAL DISCLAIMER ACF tengok.....!" aku kata...."Awat...?" Kata dia pulak....

"The prices of shares and units and income can go down as well as up, and you may not get back the full amount invested. Past performance is no guarantee of future performance. ACF may pursue a higher return by engaging in riskier trade such as hedging; therefore a high return come with higher risk. You are in no control of your investment in ACF."

Hangpa paham kaaaa...? Buat-buat paham dahlaa.....

Awat aku duk bagi hangpa takut kaa...? Aku ni negatif kaa....?

Apa yang SC buat untuk ACF ni memang nampak cantik... Macam-macam alasan dia bagi, nak semua pelaboq boleh terimala... Aku pun boleh terima, papahal, bagi balik duit aku, makcik-makcik aku, orang kampung aku, kawan2 aku, dan semua pelaboq lain dulu... hangpa kata Oktober kaannn.....?

Aku tunggu... moga umoq aku panjang, dan umoq SC jugak...!

No comments: