JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Sunday, May 6, 2007

Canteeekkkk.....!

Lepaih tulisan "Good Timing" keluaq, ada jugak yang kata "Hang tak boleh kata camtu... SC dah sebut dalam disclaimer SIP300 bahawa depa boleh tukaq apa-apa program dalam SC tanpa notis terlebih dulu...., jadi tula risiko yang kita kena amik...."

uuiiihhhh... Macam tu rupanya..... aku tak persoalkan SC tukaq SIP-ACF tu, lantak pi kat depa la...! Yang aku tak pueh hati awat depa tak TUTUP dulu pelaburan SIP15300 untuk pelaboq baru, pastu tetap bayaq 15 bulan dulu orang terakhir masuk, pastu hang nak tukaq bapak ACF pun lantakpilahkathang!

Masalahnya, kalau SIP15300 dulu ada la jugak jaminan modal daripada SMF(1948) macam kata depa kat certificate dan jangkaan dapat bulan2 SIP boleh la buat bayaq loan bagi orang-orang tertentu... Tapi ACF dah habaq terang-terang calam LEGAL DISCLAIMER "The prices of shares and units and income can go down as well as up, and you may not get back the full amount invested".

Orang masuk SC dulu pasai depa nak untung 200% tu, walaupun terpaksa tunggu 15 bulan, sekurang-kurangnya SMF menjamin modal paling kurang (walaupun bukan boleh harap sangat punnn....) tapi sekurang-kurangnya track record payment meyakinkan jugak laaa.... Boleh TT balik lak tuuu...

Bila tukaq macam magic macam ni, ramai yang terjejas. So, mau tak mau, suka tak suka, terima tak terima, setuju tak setuju, kena jugak telan, inilah PENINDASAN yang dibuat oleh SC kepada pelaboq-pelaboqnya. Apa yang orang ataih buat utk tenangkan pelaboq-pelaboq...? Hampeh...

Maksud aku mudah... Orang masih SIP13500 dulu dengan HARAPAN, jaminan modal, payment bulanan, untung 200%. Tapi bila tukaq ACF, 3-3 pun tak dak & tak tentu ada...! Hangpa tau dak...? Maknanya, orang yang mengharap cara lama yang asai, dah kena tindas. Dan depa akan makin tertindas kalau Oktober nanti jadi tragedi.

Sebenaqnya, inilah risiko bermain pelaburan dengan kapitalis tanpa ditunjangi syariah. Aku mengakuinya la ni... depa akan menindas dan hanya pikiaqkan kepentingan depa saja...! Dan orang ataih pun tak leh buat apa-apa. Isu-isu lain macam fatwa, kes genuine, BNM, SS dan sebagainya depa pun diam jugak.... Si Lee tu pun tak muncui-muncui, penakut pait depa ni semua. Kata sayangkan biznes, aaaaa.....tuuuiihhhh...! Mohong saja....!

Dengan semua wayang yang cuba meyakinkan pelaboq-pelaboq, aku takleh terima mudah-mudah... aku ada akai...! Sebab tu kalau ada orang nak invest SIP25, aku tak bagi buat masa la ni... Biaq SC habihkan 'utang' lama dulu, jangan baik ati sangat duk bagi saja utang kat depa, pastu depa ni pun, buat magic lagi sekali...! Tu yang aku tak mau, depa dah buat, tak mustahil depa buat lagi....!

Papahalpun, bayaq dulu yang lama.....!

Nak harapkan orang ataih explain pasai ni...? Sorila beb... Aku pun heran pasai pa jadi camtu, tapi aku agak depa pun gawat jugak.... cuma tak mau mengaku.... bagi semua nampak canteeekkkk saja... orang Melayu pun ada dilemanya, mudah lupa, tak percaya hang tunggu 100 hari nanti, ok la balik tuu....

Canteeekkkk bukan....? Macam setan...!

No comments: