JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Wednesday, June 25, 2008

Sabar...


Sesungguhnya sabar itu ada 3 bahagian:

1) Sabar dalam menempuh dan menerima musibah yang Allah ujikan kepada kita. "Jika kamu ditimpa musibah maka ucapkan sesungguhnya kami ini kepunyaan Allah dan kepada-Nya kami kembali..."

2) Sabar dalam melakukan ibadat, semua ibadat yang Allah wajibkan kepada kita dari sekecil-kecil hingga yang besar-besar kita hendaklah sabar dalam membuatnya. Tak mungkin kita sanggup berterus-terusan berbuat ibadat kalau tak disertakan dengan kesabaran dalam melakukannya. Suruhan Allah pada sebahagian orang di anggap bersifat leceh dan mengganggu tugas seharian maka sabarlah melakukannya tanpa jemu dan istiqamah. Doalah supaya kita sentiasa diberikan Allah kekuatan untuk terus melakukan ibadah.

3) Sabar dalam menghindari kemaksiatan dan kemungkaran kepada Allah. Kebanyakan perkara yang seronok-seronok dan sedap-sedap adalah bersifat maksiat maka kita hendaklah sabar untuk tidak melakukannya selagi kita hidup. Dalam masa sama sentiasa meminta agar Allah menolong kita menghindarkannya. Sesungguhnya tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah juga.

Sabar di dunia ini bermanfaat. Andainya semua jenis kesabaran ini dapat kita lakukan, insyallah diberi ganjaran pahala dan reda oleh Allah. Sabar dalam mengharungi musibah, sabar dalam melakukan ibadah dan sabar dalam menghindari mungkar semuanya akan diganjari Allah. Moga-moga kita ikhlas.

Sabar di kubur dan akhirat pula ketika diseksa dan didera adalah tidak bermanfaat lagi kerana sebaik dunia kiamat, tiada lagi dosa dan pahala untuk di hitung...

Sekian, salam hormat.

Pakai Akai.

No comments: