JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Thursday, June 19, 2008

Surat Untuk Pak Lah 2



Surat Untuk Pak Lah

Kehadapan Pak Lah ku yang gemar beradu, di sini ingin saya maklumkan kepada pihak tuan bahawa keputusan untuk menaikkan [sekali lagi] harga petrol dan diesel di Malaysia yang di buat oleh pihak tuan semalam amatlah bodoh. Bodoh dengan tidak bijak ni berlainan tau tuan. Orang yg tidak bijak, akan pandai bila mengetahui benda yg sebenar. Tapi orang bodoh, ajarlah banyak mana pun, dia tetap bodoh jugak. Ingin saya bertanya di sini, masih ingatkah lagi bila kali terakhir tuan mengeluarkan wang sendiri, dari poket sendiri lalu diberikan kepada juruwang di mana-mana stesen minyak bagi membayar harga petrol yg di pam masuk ke dalam tangki kenderaan tuan? Malah, tuan mungkin sudah tidak dapat mengingati lagi bila kali terakhir tuan turun dari kenderaan tuan untuk berbuat demikian.

Hati mana yang tidak panas, mulut mana yang tidak menyumpah, doa mana yang tidak bertambah apabila negara masih lagi macam lahanat terumbang-ambing dengan masalah berasnya, simennya, kematian di PLKNnya dan segala bala bencana, tuan dengan muka mintak terajang tenang terus selamba membuat pengumuman bahawa harga cecair penting itu naik lagi.Dan telinga ini semakin meludah dengan kenyataan "Rakyat Malaysia masih lagi beruntung jika hendak di bandingkan dengan Thailand, Singapura blaa blaa blaa.."

Tuan, saya ini sopan budaknya. Tidak pernah kurang ajar dengan kedua orang tua. Tanyalah pada bekas-bekas cikgu saya. Hampir kesemuanya akan mengiyakan. Tapi hari ini, jikalau tuan berpeluang untuk membaca surat ini, ingin saya katakan, "Kepala Hangguk Anda!" Yg pergi bandingkan dengan negara-negara camtu apasal? Singapura contohnya, gaji tukang plaster bangunan mereka hampir 2 kali ganda gaji kakitangan kerajaan berpangkat Chief Clerk di Malaysia. Dan saya yakin, hampir kesemua rakyat mereka berbelanja di Malaysia, di mana mereka akan dapat lebih dari 2 kali ganda jumlah barang-barang tersebut berbanding jika mereka berbelanja di negara mereka sendiri [Dan kalau saya jadi mereka pun saya akan berbuat begitu].. Dan kenyataan tuan itu telah menunjukkan bahawa tuan ini adalah seorang yang amatlah 'takleh bla' sebab Singapura tu jangankan kata minyak, padi pun dia tak ada. Eh jap, tuan tahu tak yang Singapura tak ada padi? Manalah tahu kot-kot tuan tak tahu.

Tapi Malaysia ni? Bukan sahaja padi, minyak, bijih, malahan Bangla, Mat Sempit, bohsia, arbok, pelacur semuanya banyak. Hinggakan kalau kita campak seorang kanak-kanak Bosnia dan biarkan dia bersendirian selama 6 bulan, nescaya akan gemuklah budak itu [itupun kalau dia takde HIV la kan..] Setiap yang berlaku tu mesti ada sebab dan hikmahnya. Macam yg tuan kata lah masa harga beras dulu. Kita boleh jadi lagi sihat dengan mengurangkan makan nasi. Makanan ruji kita rakyat Malaysia apa ek tuan? Tempeyek kot. Pasni apa plak alasan tuan pasal minyak? Suruh rakyat jalan kaki biar jadi lagi sihat? Kalau masuk kerja pukul 8, bertolak dari rumah pukul 4?

Ya, Saya sedia maklum kami sebagai rakyat akan dapat balik pulangan tunai ke tah hape bende yang tuan janji semalam. Kire mcm rebetla kan? Itu pun dapat masa nak renew insuran, kan? Setaun skali. Kalo sminggu tuang minyak RM 50, sebulan jumlahnya RM 200, 12 bulan x RM 200 = RM 2400. Dan kami perlu spent sebanyak itu untuk rebet berjumlah... urm.. paling murah hati pun tuan akan kasi RM 200.00 la kan? Kalau dulu, masa harga petrol RM 1.92 seliter, kami tuang RM 49.92, kami dapat 26 liter seminggu. Sekarang, harga petrol RM 2.70 seliter, lepas kami rombak balik duit belanja rumah, bil air, bil api, beras, gula, blanje skolah anak dan barang-barang dapur yg lain, dapatla extrakan sminggu RM 20 ringgit lagi untuk petrol. So pasni sminggu dah jadi RM 70 tak gitu tuan? Sebulan dah RM 2800. So pasni tuang 26 liter, spent RM 70.02 sminggu. Sminggu perlu tambah RM 20.10, sebulan RM 80.40 dan 12 bulan = RM 964.80 dan ditolakkan rebet yg mungkin tuan bagi RM 200 = dalam masa setahun kami dah rugi RM 764.80.. jumlah yg banyak tu tuan.

Lagi-lagi dengan motto "Kerajaan Dah Subsidi Banyak" tuan tu. Saya ni matapelajaran sains kurang bijak tapi seingat saya, semakin besar sesuatu bekas, semakin banyaklah benda yg boleh diisinya. So sape yg banyak makan subsidi selama ni? Sebuah kereta Proton Waja pihak polis ataupun sebuah kapcai berkelajuan seekor biawak? Kalau dalam RM 1, kerajaan subsidi 30 sen, kapcai penuh tangki katekanlah RM 6, alah baru RM 1.80 saya makan duit kerajaan. Waja? Katekanlah penuh tangki RM 60, dah luak RM 18 kat situ. Pastu bawakla ronda-ronda konon nk cegah jenayah. Adik Sharlinie tu tah ape crita la tuan..

Tuan bolehla tergelak. Tuan pernah naik motor pergi kerja sebab nk jimat? Takpun sebab memang tak ada kereta? Pastu lak hujan tengah jalan, berenti teduh bawah bus stop. Sampai opis, kene maki ngan bos. Tuan, orang yg pernah kena tembak je tau sejuknya peluru. Ala.. tuan mesti cakap, dulu tak nak blajar pandai-pandai, dah besar rasalah hidup susah. Anak-anak tuan semuanya pandai-pandai kan? Tu yg bila dah besar hidup terkangkang senang je tu. Skali bini tuan shopping, tambah lagi dua kosong kat blakang tu pun tade hal. Elaun beli-belah kan ada.

Itulah masalah di Malaysia ni. Jakun. Tengok jela bebudak dia. Pegi skolah bukan nk blajar, gi shuffle blakang kelas. Kepala bana dia shuffle. Dah macam botol cencalok bersepah-sepah kakinye tu. Bebudak barat tu sebab dah abes bosan la tu diorang gi reka shapel-shapel nih. Negara diorang semua dah cukup. Tambah plak agama diorang tak tuntut pun suro cari ilmu. Yg budak pompuan lak ada tu yang tak tau lagi senggugut tu apa, dah pandai dah tekinje-kinje emo sana, clubbing sini. Apa negara lain ada, kita nak ada. KLCC tu sebenarnya tak ada pun dalam 10 tahun perancangan bandar dan wilayah Malaysia. Bukan begitu? Tapi kerana inginkan kemajuan yang "majulah-kononnye" tu, pihak tuan telah mendulukan apa yg tak patut, dan mengkemudiankan apa yg perlu. Kalau berani marilah saman lempang saya. Saya tau apa yang saya cakap. Bukan macam tuan, hanya tidur walaupun di dalam majlis penting.

Tuan, Malaysia ni negara pengguna. Bukannya negara pengeluar. Amerika tu apa yg diorang takleh buat? Tuan nk anak lagi 7 orang pun diorang boleh kasi. Tanpa tabung uji dan tanpa memerlukan khidmat Jin tuan tu. Klon sudah bole.. So tak pelikla kalau diorang tu ada bangunan tinggi-tinggi. Kita ni apa yang boleh? Kapas cikai nk balut luka tu pun nk kena import. Sebab tu Malaysia ni di panggil negara membangun, bukannya negara maju. Nak membangun macam mana tuan, kalau tuan asyik tidur tak bangun-bangun. Lagi-lagi dengan tuan punya "Malaysia Boleh" tu.. Boleh terlungkupla sama tuan.

Saya tidak ingin menjadikan politik sebagai satu isu di sini. Saya bukannya pembangkang, ahli PAS, barua PKR ataupun apa jela pihak yg tuan tidak suka. Penyokong BN pun rasanya berbakul-bakul mereka memaki tuan. Tuan, kalau tahi itu, di kacau, di hancur macam mana sekalipun, ianya tetap tahi. Saya tetap tidak akan suka. Hurm.. dalam Islam, jika seseorang makmum itu tidak suka kepada orang yang mengimamkannya, harus hukumnya bagi makmum itu membatalkan solatnya dan bersolat sendirian. Itu Imam tau tuan.. inikan pula setakat pemimpin Hadhari macam tuan yang saya nampak lebih kepada 'menghalalkan cara' tu. Yela.. kang seganla pulak Jin tuan tu tak bertudung.

Okehla tuan, dah namanye pun surat, takleh panjang-panjang. Nanti dah jadik novel la pulak. Saya taip panjang-panjang ni pun takde manenye tuan nak baca. Baik tuan tido ye tak? Kang lagi panjang saya tulis, lagi banyak dosa saya.

Rakyat Lagi...


No comments: