JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Saturday, July 28, 2007

Risiko, Beranikah Kita...?

Bulan Julai 2007 ni, (Bulan Tujuh, Sifar Tujuh), 7 saja posting nampaknya, ini kerana semua dah paham, ada ruang yang cukup luaih untuk member-member membuat sumbangan info dan maklumat di ruang forum. Tanggungjawab dah dikongsi ramai-ramai, terima kasih dan tahniah diucapkan kepada semua. Dah ada 312 member setakat ni.

Cuma dalam berdiskusi di sana, ada jugak rakan kita yang kurang paham apa tujuan kita bersembang di sana. Adakah tak ada faedah lagi nak sembang pasai SC ni kerana akaun kita dah dianggap tutup, tambah lagi SS dah amik tindakan, tambah lagi MFK dah keluaq ketetapan, tambah lagi trio top leader dah kena saman, dan dengaq kata SMF, SC jugak dah kena saman jugak. Apa nak lagi...?, JOM mulakan hidup baru....!

Eloklah diperingatkan, blog ni yang pertamanya, KHAS untuk pelaboq sahaja, kerana yang tak laboq takkan paham apa yang dia buat dan takdak feel apa-apa yang dia penah dapat.

Yang kedua ialah ia mengandungi HIMPUNAN JAWAPAN, maknanya, dalam setiap penulisan di sini, ada jawapan-jawapan, sama ada negatif ataupun positif. Hangpa semua boleh cari di sini. La ni pulak, ada jawapan-jawapan tambahan dari masa ke masa yang kita boleh jumpa dan baca di ruangan forum.

Yang ketiga, PERSOALAN PENTING. Bila kata yang penting saja, yang tak penting tu kita tolak tepilah. Buang masa nak layan.

Seterusnya, BERKAITAN PELABURAN SWISSCASH. Sebab tu blog ni di namakan pasai-swisscash, dan sedaya upaya kita tak mau identiti tu lari daripada pasai tersebut. Maka, sebarang bentuk promosi daripada member untuk apa-apa produk sama ada online ataupun offline adalah tak dibenaqkan. Sekurang-kurangnya untuk masa ni. Satu hari nanti aku yakin, pasti akan berubah jugak. Mungkin Oktober, sapa tau...? Yang pasti, kita akan mula berhenti apabila kita semua dah berputus asa dengan SC.

Pelaboq yang menggunakan akai depa lebih sikit dari orang lain akan bersedia melabur di SC dengan risiko yang dah di kira, calculated risk. Kalau pelaburan ini menjadi, maka ia satu pelaburan yang menguntungkan contohnya seperti pelaburan jual beli hartanah, 3-4 tahun boleh untung RM80k-100k atas angin tak ada masalah jika bernasib baik dan cukup strateginya.

Dan jika gagal semuanya di anggap sebagai satu lagi ujian dan titik jatuh dalam perniagaan atau pelaburan, macam dulu kita beli Amanah Saham Johor dengan harga RM1 la ni dah jadi sekupang-dua saja. Apa nak pelik...? Ramai jugak yang rugi berpuluh malah beratus ribu tu.....! Tu kira yang diiktiraf kerajaan malah di promosikan jugak oleh kerajaan. Jadi, apa sangat kelebihan pengiktirafan itu...? Apa beza risikonya dengan yang tak diiktiraf...? Rugi sama jugak...! Sebab tu pelaboq SC dulu tak berapa heran dengan pengiktirafan ini, depa tak heran pun kalau SC ni tak diiktiraf...! Lainlah kalau yang diiktiraf tu JAMINAN PULANGAN MODAL DIBERIKAN dan DIKUATKUASAKAN (Dibuktikan)...., ada kaaa....?

Risiko ada di mana-mana. Tapi yang mengambil risiko dengan dorongan akal yang sihat akan selesa dengan apa yang dibuatnya dalam menentukan jumlah pelaburannya. Ini juga mesti disokong dengan pandangan dan nasihat UL-UL dan leader yang bertanggungjawab. Bertanggungjawab tu maksudnya dia hanya menggalakkan DL nya melabur besaq kalau dia sendiri berani melaboq dengan besaq. Mesti ikhlas.......

Pasai tu lah, bagi sesetengah orang , SwissCash adalah segalanya. Semua teloq di masuk dalam satu bakui, siap amik teloq orang lain lagi (loan la tuuu...), moga-moga kalau teloq tu pecah dan keluaq anak ayam, maka boleh jadi usahawan tani yang berjaya. Pertanian adalah perniagaan, kata kerajaan.

Depa terlupa dan mungkin teralpa dengan faktor lain, banyak lagi, tak semestinya teloq-teloq tu pecah dengan tabii'enya dan keluaq anak ayam macam kita nak, tapi kadang-kadang, bakui tu jatuh, pecah jugak, kadang-kadang ada mala'un rembat, hilang jugak, dan yang paling hangin bila bewak dan ulaq yang sapu dengan cara senyap yang paling terhormat. Hampeh...!

SC la ni kes apa agaknya...? Kes bewak dan ulaq kot.....????

Paham kaaa..?

Bila kita masukkan faktor-faktor tadi dalam apa-apa pelaboran yang lepaih atau yang akan datang, insyallah kita akan ok saja tatkala semua orang haru hara. Kecewa tu memang ada, tapi otak dah set untuk tangkap kekecewaan tu dan serap sebagai salah satu sahaja daripada siri-siri kegagalan sepanjang kita masih hidup. Bukan pengakhiran segala-galanya. Dan kita tak akan salahkan sesiapa di mulut (walaupun di hati menyumpah bagai nak rak...!)

Bila jadi lagu tu, tak akan jumpa oleh kita orang yang menyerang dan menghina kita dalam sebarang bentuk perbincangan. Yang akan di tekankan dalam perbincangan itu ialah, apa yang berlaku, apa progress sekarang dan macam mana nak buat seterusnya....?

Maksudnya, info-info sentiasa di update. Tak boleh buat apa-apa, jadi, tunggu sahajalah.

Tu lah sebahagian fungsi blog dan forum ini.

"ORANG YANG TIDAK PERNAH MENGAMBIL RISIKO IALAH ORANG YANG TIDAK PERNAH MELAKUKAN APA-APA..."

Kalau waktu kita umoq 8 bulan berpuluh tahun yang lepaih kita tak ambil risiko untuk mula belajaq berjalan, pasti hari ni kita masih merangkak...!

Sekian...!

No comments: