JOM KIRA RAMAI-RAMAI...!!! BERMULA 11 JUN 2007,


Tuesday, July 8, 2008

Lagi Berita Himpunan

Bukan sebab ahli PR

KUALA LUMPUR - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memohon maaf kepada semua penonton yang menghadiri perhimpunan Protes Sejuta Rakyat Malaysia di Stadium Kelana Jaya berikutan tindakan melampau salah satu ahli kumpulan Carburator Dung menunjukkan punggung semasa persembahan mereka, kelmarin.

Menurut Khalid pengurus kumpulan ‘underground’ itu telah memohon maaf di khalayak ramai semalam sebelum Penasihat Pakatan Rakyat (PR), Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan sempena perhimpunan itu.

“Dengan ini, saya memohon maaf kepada semua penonton yang hadir ekoran tindakan kumpulan ini. Mereka (Carburator Dung) juga sudah memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan seperti itu lagi,” katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen, semalam.

“Apa yang berlaku bukan disebabkan oleh ahli-ahli parti Pakatan Rakyat, tetapi disebabkan oleh keghairahan kumpulan anak muda ini yang juga ingin memprotes kenaikan harga minyak telah menyampaikan dengan cara yang salah dan melampau,” jelasnya yang juga tidak akan mengharamkan kumpulan itu jika mereka dapat berkelakuan lebih sopan selepas ini.

Khalid menambah, perhimpunan Protes Sejuta Rakyat Malaysia semalam merupakan satu kejayaan dan PR akan terus mengadakan protes sehingga kerajaan mengambil inisiatif mengurangkan beban yang sedang ditanggung rakyat.

“Kerajaan masih tetap dengan pendirian untuk tidak mengubah keadaan, maka rakyat akan terus menerus bangkit melakukan protes sehingga kerajaan mendengar keluhan dan membantu mengurangkan beban yang sedang ditanggung. Apatah lagi dalam tempoh tiga bulan keadaan ekonomi akan bertambah teruk,” ulasnya.

Berikutan daripada kejadian kelmarin, penonton di Stadium Kelana Jaya bertindak membaling botol air ke pentas kerana membantah tindakan artis ini menunjukkan punggung ketika menyampaikan lagu terakhir bertajuk Jilat.

Malah, ada penonton yang kelihatan menyerbu ke arah penyanyi tersebut dan terpaksa ditenangkan oleh ahli Skuad AMK dan membawa ahli kumpulan seramai empat orang itu beredar di situ bagi melindungi keselamatan mereka.

Kejadian tersebut berlaku pada kira-kira 7 malam di hujung persembahan mereka.

Sebelum itu, keadaan meriah ketika kumpulan tersebut menyampaikan tiga buah lagi - sebuah lagi Inggeris dan dua buah lagi Melayu - Tak boleh dan Hantu raya di Putrajaya - yang berunsur satira politik.

Penulis Hishammuddin Rais kemudiannya memohon maaf kepada para penonton dan berkata beliau bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku.





Ni kot komen drpd DPPNS yg tersiar dlm akhbar Sinar harian



Penganjur lalai dengan tanggungjawab: Solihin

Perhimpunan Protes Turun Harga Minyak yang diadakan di Stadium Kelana Jaya tercemar akibat tindakan penonton membaling botol air ke arah pentas kerana membantah tindakan penyanyi kumpulan Carburator Dung menunjukkan punggung ke arah mereka sambil menarik seluar dalamnya.

Penonton yang marah dengan tindak tanduk penyanyi tersebut bertindak membaling botol ke arahnya. Malah, beberapa penonton turut menyerbu ke arah penyanyi tersebut tetapi terpaksa ditenangkan oleh anggota Skuad Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Skuad AMK terpaksa membawa anggota kumpulan seramai empat orang itu beredar di situ bagi melindungi keselamatan mereka.

Mengulas kejadian, itu, Solihin berkata, ada pihak seakan-akan ‘mengambil kesempatan’ menggunakan perhimpunan ini dengan membawa masuk kumpulan berkenaan.

“Mereka seolah-olah menjadikan program ini sebagai tempat berhibur, lari daripada objektif sebenar penganjurannya. Mereka perlu sedar, perhimpunan ini merupakan satu ‘signal’ dalam usaha menyampaikan mesej betapa susahnya rakyat menghadapi bebanan akibat kenaikan harga minyak,” ujarnya.

Katanya, Pemuda Pas kesal atas tindakan pihak penganjur yang dianggap ‘lalai’ dalam menjalankan tanggungjawab mereka.

“Kita tidak terpilih untuk menyertai jawatankuasa tersebut tetapi kita hadir hanya untuk memenuhi jemputan sebagai rakan dalam PR serta ingin bersama-sama rakyat membuat protes kepada kerajaan berhubung kenaikan harga petrol dan makanan.

“Tetapi kita mata sedih, peristiwa sebegini terjadi dalam program tersebut. Sebagai wakil Pas, ia tamparan hebat bagi kita kerana selama ini kita sendiri membantu serta memperjuang untuk mengatasi gejala sosial di negeri ini. Tetapi, dalam masa yang sama, kejadian ini turut mengundang risiko moral serta permasalahan sosial,” tegasnya.

Tambah beliau, sebagai kerajaan baru, Pakatan Rakyat (PR) sepatutnya menjaga imej mereka agar tidak disalahertikan oleh rakyat.

“Patutnya, dalam waktu-waktu sebegini, PR perlu teliti serta berhati-hati ketika membuat sesuatu perkara kerana rakyat akan menilai setiap perkara yang kita buat.

“Kita masih baru dan belum teruji. Oleh itu, setiap langkah yang kita ambil perlu dikaji baik dan buruknya,” katanya lagi.

Sehubungan itu, beliau meminta pihak berkenaan agar mengenal pasti semula ‘ketirisan’ yang berlaku semasa penganjuran program tersebut.

“Kita minta pihak berkenaan menilai semula penganjuran tersebut supaya kejadian sama tidak akan berulang pada masa akan datang. Sebagai pihak penganjur, kita perlu sedar konsert sebegini mengundang gejala sosial dan pada waktu yang sama rakyat dalam keadaan kegelisahan dan tekanan akibat kenaikan harga minyak dan barangan keperluan.

“Kita tidak mahu, akibat kejadian ini, kita akan dicop sama seperti kerajaan terdahulu,” ujarnya lagi.

No comments: